Wednesday, August 17, 2011

HOW I GOT PREGNANT PART 3

Sedar tak sedar dah 17 hari kita berpuasa....cepat je masa berlalu kan...ke korang rasa lama? entah la..aku rasa kejap je...tup2 anak aku dah 5 bulan...tup2 anak aku dah boleh guling2..dah boleh lompat2...kalau la dia boleh merangkak dan berlari aku tak tahu la macam mana keadaan kat rumah aku ni...

aku nak sambung cerita pasal ovarian drilling...ok masa ovarian drilling ni kiranya minor surgery...sebab tu takde la mahal sangat...walaupun minor masih kena under general anaesthetic (GA)...macam kena bius bagi pengsan terus la..tak boleh separuh2 pengsan.....doc suntik ikut tangan...dan aku diberi bantuan oksigen...wah first time tau aku rasa nikmatnya udara oksigen yang segar...heheheh..lepas tu nurse suruh aku mengucap....aku pun mengucap la tak henti2 sampai la aku tak tahu bila entah aku tertidur....alih2 aku tengok nurse kejutkan aku suruh bangun kata semua dah selesai...tapi aku rasa mengantuk lagi...aku pun tidur balik...keluar je operation room hubby kejut lagi...time ni baru aku sedar sikit walaupun mamai lagi...tapi sejuk yang amat...aku menggigil2....terus suruh nurse selimut lagi satu...oh ye hospital ni best pasal dorang pasang ayat suci Al-Quran tak henti2...tenang gitu...

diaorang pun tolak aku masuk bilik...aku ambil bilik 2 orang...save budget sikit...sampai je kat katil terus muntah...walau sikit tapi azabnye....tak tahu la nak cakap macam mana....dengan baru lepas belah perut...wohoho...best gilerrr....heheheh...doc cakap aku alah kat ubat bius tuh...walaupun dan berpuasa one whole day before...still muntah jugak...oh ye...nak operation apa2 je kena la berpuasa ye....perut perlu kosong...kalau tak nanti lagi la banyak muntah...ishk muntah sikit pun dah menggigil badan nak tahan sakit kat perut tu...yelah ubat bius dah abis...hah masa ni pulak dah susah nak bangun...besoknye tu baru boleh bangun...itupun kena bantuan...kalau tak memang jatuh la...ni ada video kat youtube pasal ovarian drilling..[-.-"]



itu salah satu video...banyak lagi video kat youtube korang boleh tengok...hah yang cecair kaler biru tu diaorg lepaskan dye...nak tengok sama ada tiub falopio tersumbat atau tak...lepas tu tebukan di buat tak boleh banyak2....paling banyak 10 atau 11 kot...doc buat kat aku 8 tebukan je...dan ovari orang ada pcos ni kaler putih dan besar sikit dari orang normal...

enough for that...tapi pengalaman berharga la sebab tak penah2 operation kan...hah lagi satu aku nak kongsi...kalau operation apa2 je...makan ikan haruan atau gamat haruan atau apa2 je la yang berkaitan haruan jangan banyak2...cukup 3 hari je untuk sembuhkan luka...kalau makan lama2...nanti kulit lebih kat tempat bedah tu akan keluar...tapi bagus nak bagi luka cepat sembuh...petua untuk sesiapa yang kena operation lah...

kemudian aku ada cakap kat entry yang lepas aku buat IUI kan...ok pasal cucuk2 tuh, doc akan bagi ubat untuk cucuk...aku pun dah lupa apa nama ubat tuh...dengan clomid sekali..sebab IUI dia nak ovum yang besar lebih dari satu tapi kurang dari 5...sebab takut pregnant lebih dari empat orang...kalau ada banyak ovum yang membesar pun doc tak nak buat...tapi masa ni ovum dah boleh membesar dengan sendiri...macam mana aku boleh tahu??doc akan buat scan monitor ovum kat dalam ovari tuh....atau TVS...boleh google2...malas aku nak terangkan lebih2...heheheh...

ok ubat tu di inject atas perut start hari ke 5 period....untuk 5 hari...kalau inject waktu pagi...kena konsisten inject waktu pagi..kalau malam, malam lah...ikut la yang mana korang nak...kemudian dah abis inject kena makan clomid pulak untuk 5 hari jugak...proses ni memang la kena disiplin kan diri..dah la dengan orang yang macam aku ni susah betul nak makan ubat...tapi nak try jugak punya pasal...aku redah je lah...dari duduk tak buat apa2 kan...usaha je la apa yang terdaya pun...huhuhuhu....

kemudian start hari ke 11 onwards, doc akan monitor pembesaran ovum tuh...memang penat la nak ulang alik pergi kerja...dengan aku yang keje kat melaka lagi..nak ke KL lagi...kalau ingat2 balik sanggup betul aku redah jauh2...hehehehe...tu la nak preggy punya pasal kan....dengan hubby yang susah nak cuti...ishk2....

hah tu kira agak detail jugak la aku tulis pasal operation dengan IUI walaupun ada la part2 aku tak citer sangat....nanti aku sambung lagi k...tungguuuuuuu....aku memang suka buat orang tertunggu2...hehehehe...

p/s : tahun ni aku dengan hubby takde baju raya pun...pakai je apa yang ada...konsep wasatiah gitu...mak aku cakap bagus....baju ko tu dah melambak2...uhuk...T_T

No comments:

Post a Comment