Tuesday, January 14, 2014

PENGALAMAN BERSALIN ADAM HARITH BIN HAFIEZF IZZUDDIN 2

Salam sayang semua...hah macam biasa la...nak sambung story...story ini untuk aku jugak sebenarnya...supaya aku tak terlupa setiap detik semasa mengandungkan dan melahirkan adam harith...

Selepas dapat tahu aku pregnant lagi...bermula la muntah2 dan mabuk2 yang sangat dashyat...sampai aku ambil unpaid leave sebulan...mula2 nak mintak sampai aku bersalin...tapi atas sebab2 tertentu hanya dapat sebulan saja...aku pergi kerja hanya nak siapkan kerja dan sangat berharap cepat la pukul 5...sampaikan banyak kali berhenti tepi jalan untuk muntah sahaja...masa ni juga aku sangat2 terganggu...emosi dan mental...orang yang tidak hadapi memang tidak akan faham...dengan tak boleh makan...tiada tenaga...aku susut sampai 15 kg...tapi macam biasa...doc Fatimah memang tahu dan tidak cakap apa2...

Masalah hadir apabila masuk bulan ke 6 sehingga saat melahirkan...masalah pertama air ketuban ku hanya cukup2 saja...menambahkan emosi ku yang tidak stabil...kerana doc akan meminta aku melahirkan adam harith awal sekiranya air ketuban masih sama...oleh itu semasa bulan ke 7 aku mengambil injection untuk kuat kan paru2 adam harith...injection ini sakit ok...memang terasa sampai ke tulang...huwaaaa....

Masalah ke 2 apabila aku hadapi kencing manis, kencing kotor dan kencing berdarah...ok...complete set...ngeri bila fikirkan balik...bila 32 minggu, oleh kerana air ketuban ku semakin berkurangan....terus doktor fatimah buat refer letter ke hospital putrajaya...kerana hospital annur tidak mengambil kes kelahiran sebelum 36 minggu kerana tidak disediakan inkubator...dr fatimah telah memilih ketua O&G di situ iaitu dr wan....setelah memeriksa perut aku, dr wan kata kandungan still boleh bertahan lagi...tp setiap minggu kena pergi follow up....dan sekiranya baby kurang bergerak cepat2 ke hospital...memang cuti aku byk habis waktu ni...

To be continue....

No comments:

Post a Comment