Friday, December 20, 2019

SURABAYA (27/9/2019 - 2/10/2019)

Haiiii....giler lama aku kata nak tulis pasal surabaya..tapi tak tulis-tulis...takde mood atau takde masa? sebenarnye pemalas kan kan kan...hantuk kepala kat dinding...

Lusa aku akan travel lagi..padahal baru balik dari penang bulan lepas..tapi tu bukan pergi bercuti la..tu pergi buat keje giler..gigih sungguh aku ni sampai pegi present 3 paper terus...hahahah...

Nak menaip pasal Surabaya ni pun aku rasa sikit je la aku bagitahu..just itinerary je boleh? hahaha.. (gelak jahat)..sebab pengalaman dia memang sangat banyak..hampir seminggu..memang banyak story la nak cerita...tapi memang tak sanggup la aku nak taip panjang-panjang...aku rasa kalau aku taip tu mesti panjang dari tesis master aku dulu...huhuhu...

Ok roughly ni adalah itinerary kitaorang...9 orang tau yang pegi..dengan geng-geng ladies...ko hado?

● Day 1
18.15 arrival at surabaya

Yeay dah sampai....sebenarnya kitaorang 9 orang berpecah..naik flight lain-lain kes beli asing-asing tix...hamik ko makcik sorang tu membebel..hahaha..selamat tak kena tinggal...cayang makcik tu...mampos la aku panggil dia makcik..pitammm...



Gerak menuju bromo
21.30 check in homestay teguh at bromo

SubhanAllah...cantik betul bromo ni...layan je la gambar...



Jalan nak sampai ke atas tu tak la mencabar sangat..biasa-biasa je..cuma jalan berpasir sikit...tapi view memang superb...ada nampak group chinese dari Malaysia..amik gambar jugak dengan dorang...



Ramai yang angkut kamera besar-besar naik atas...sebenarnya ramai giler orang..dan waktu ni suhu 10 deg..macam dekat korea dah rasa...

Ooo..sebelum naik tu sebenarnya pukul 2 pagi dah kena bangun..pitam aku wei...tidor pun baru berapa jam...tipu sangat sebab sebelum tu dah tido macam dinosaur dalam van...wahahah..

Time ni kitaorang tunggu nak naik..so sarap dan solat subuh dulu...ada bara api tu..untuk panaskan badan..bukan buat tungku peranakan plak...mohon jangan buat keje sewel kat sini..hahaha...


Nak pegi sini kena naik jeep...kerlass jeep kaler merah uolsss...kita posing dulu...


Tapi supir tak bagi pijak car body yang kaler merah tu..baiklah....patut la nampak berkilat je..rasa geram plak nak pijak je rasa...hahahah (gelak jahat lagi)...

● Day 2
02.30 explore view sunrise at kingkong hill, kawah, bukit teletubies, pasir berbisik by jesp 4wd
10.00 back to homestay and prepare check out
12.00 gerak menuju madakaripura waterfall
13.00 madakaripura waterfall
16.00 gerak menuju probolinggo
17.30 check in homestay harrys at probolinggo

Dekat bawah ni la pasir berbisik..adakah memang ada bisikan-bisikan? memang takde la..cuma pasir berdesir je la kot bila angin...dekat sini naik kuda..beli FM...selamat beli FM kat sini..sebab lepas tu dah payah nak carik FM...


Naik kuda jom...kalau kuda naik aku..tu dah citer lain...hahaha...first time naik kuda ni...mula-mula rasa geli-geli je..tapi lama-lama ok la..gayat jugak naik kuda ni...


Tapi kuda Kak Nab datang bulan..merajuk plak takmo kawan dengan kuda kitaorang..hahahaha..


Hahahaha...tergelak-gelak tengok kuda Kak Nab....

Lepas tu terus ke Madakaripura waterfall..yang ni best giler waterfall dia..tapi tak mandi la..cuma track nak ke waterfall ni ya ampunnnn....memang kena panjat batu-batu tu...kalau tergelincir sket abis la..tapi memang cantik...





● Day 3
08.30 gerak menuju songa rafting
10.00 rafting songa pekalen atas
16.00 gerak menuju bondowoso
20.00 check in hotel ijen view at bondowoso

Ni pulak buat water rafting...ni pun first time cuba..serius best...dan pemandangan pun cantik...tapi bila berhenti makan separuh jalan tu, semua kebuluran..hahahah..

Sebelum nak sampai tempat tu..macam biasa la..naik lori lembu dulu...hehehhe


Gaya itu mesti..ni sebelum naik lori lembu...hahahah...


Ha ni naik lori lembu....huhuhu...lepas sampai tu bukan terus sampai tepi sungai..kena jalan lebih kurang 2km camtu untuk sampai ke sungai...



Nampak tak gaya mutu keunggulan..yessss..gaya itu penting...hahaha


Together we go stronger gittewww....

● Day 4
01.00 trekking ijen ( blue fire )
08.00 belawan waterfall, kali pait, warm spring pool
09.30 back to hotel and prepare check out
12.00 gerak menuju malang
20.00 check in hotel seulawah resort at batu

Woi pukul 1 pagi dah kena bangun woiii..giler hape wei...penat water rafting pun tak habis lagi....memang nak nangis rasa..masa tidur ku di curi..i am sleeping beauty okek....apa ni bangun pagi-pagi...tapi disebabkan nak tengok juga blue fire tu..gagah kan diri jugak la..dah la hanya ada 2 tempat je kat dunia ni yang ada blue fire kejadian alam....dekat sini dengan iceland...iceland tu ntah tahun bile la nak jejak..dengan keazaman yang tinggi, gigih juga bangun...kudos untuk diri ku....

Time panjat ijen ni memang nak nangis la...Pak Janz (supir) kata dekat aja...3km gitu...ceh rupanya lebih lagi..10km ada jugak tu...tapi jangan risau..kalau tak larat nak jalan...naik sahaja gojek...hahaha...tapi time naik aku masih lagi gagah perkosa sampai ke puncak dan juga turun balik ke kawah..layan je gambar....



Itulah kawahnya...sempat tengok blue fire..tapi waktu tu gelap..gambar tak cantik sangat...yang ni masa dah terang..bila dah ada sinaran matahari, blue fire tu dah tak nampak..so sebab tu kena bangun 1pagi..nak mendaki lagi...pastu turun bawah sampai ke kawah lagi...


Kena pakai mask sebab baunya menyusuk hidung..boleh sampai ke kepala...


Tu nampak la blue fire sket-sket..jadi la...yess impian tercapai...sambil tangan di dada dan mata tertutup...

Banyak-banyak aktiviti aku rasa ini yang paling mencabar...sebab kena panjat ikut batu-batu tu...sampai ke bawah..dan naik balik..kalau suruh buat lagi tobat aku tak nak buat..tapi memang salute la pada pakcik-pakcik indon yang dok angkat sulfur berat sampai 80kg tu...


Dengan pakcik yang dok angkat sulfur...hebat betul...sulfur ni dia kata boleh buat sabun, kosmetik DLL...nampak batu-batu tu? hah batu-batu tu la kita kena panjat..tapi dia ada la track dia..cuma 1 laluan tu je la...yang tu la nak naik..tu la nak turun..so pandai-pandai la...


Ni bila dan turun...amik gambar dengan pelancong lain...ada la 5, 6 pelancong dari pelbagai negara jadi mangsa kekejaman kitaorang untuk bergambar...hahahah...yang ni dari England...

Yang belawan waterfall, kali pait, warm spring pool ni kitaorang tak pergi sebab dah tak larat...penat giler wei...turun tu aku tewas jugak keperkasaan aku dengan naik jugak gojek...sebab aku dah 2 kali tergelincir sebab berpasir dan kasut aku licin plus aku dah penat..sampai ada orang indon tanya...sakit tak pantatnya buk...woi apa ni lucah-lucah ni..tapi aku tahu je kat sana dia maksudkan punggung..aku senyum je la...huhuhu...


Harap pakcik ni tak menyesal angkut aku yang comel ni...hahahah..

●day 5
08.00 omah kayu, bukit paragliding, taman langit, goa pinus
12.00 coban rais
15.00 petik apple
17.00 rumah warna warni malang
18.30 gerak menuju surabaya
21.00 check in hotel pop at surabaya

Layan je gambar..tiba-tiba mata berat pulak...

Paragliding masa ni tutup..sebab angin kencang...selamat..kalau tak mampos aku kena buat benda alah ni which is aku tak rasa aku mampu nak buat sebab aku gayat...selamat tutup..hahaha (gelak jahat lagi)





Ladang epal..tak berapa manis sangat..boleh la..makan la sampai lebam..free je...kalau beli bawak balik baru kena bayar...




Disebabkan aku gayat...aku cop no 2 dari bawah...hahahah...kawan aku yang kat atas tu boleh plak mengucap...bila angin datang....memang bergoyang la...hahahah

Second last day ni pun memang kitaorang dah decide semua pakai tudung yang sama dan baju putih...kerlasss....

● Day 6
09.00 pusat souvenir surabaya
11.00 tour finish at airport

Aku beli macam-macam dekat pusat souvenir ni...baju adams...of course mesti beli untuk anak-anak...dan kerepek serta brownies...tak ingat berapa aku habis...tapi aku memang ada baki duit yang banyak jugak...

Dekat Surabaya ni apa jer yang kitaorang tak naik? Semua benda dah rasa which is memang pengalaman baru bagi aku...memori terindah gitu...

Sebenarnya banyak lagi gambar dan benda nak cerita...ni belum tempat makan dan hotel-hotel yang kitaorang pergi..dengan cari hantu jugak..tapi yang jumpa 2 ekor je..yang lain cuti katanya...hahahah...dengan karaoke nye lagi...massage yang tak best lagi...tapi takpe la...aku pun dah pening nak tidur...

Aku tahu ada tempat aku dah pergi tapi belum tulis lagi dlm blog...phuket dan padang..nanti la dulu bila free free....nak pikir barang apa lagi nak bawak untuk lusa...aku nak pegi mana? tungguuuu.....







No comments:

Post a Comment