Friday, April 26, 2013

PENGALAMAN BERSALIN ADAM HAIKAL BIN HAFIEZF IZZUDDIN

pengalaman aku bersalin rasanya xder la jauh beza sgt dgn org lain..tp xslhkan klu nk berkongsi…kot2 la ada yg nk bersalin sama tmpt dgn aku…tp klu ada ayat2 yg kurg selesa nk baca tu diharapkan xyah baca ok…pejam je mata tu..heheheh… aku bersalin kat hosp pakar An-nur Bangi..kat sblh Az-Zahrah…sape2 yg dok area bangi tau la kot…aku memilih doc Fatimah..sblm aku preggy pun mmg aku dok check up dgn dia…aku pilih dia sbb dia sgt gentle walaupun tegas..ske tgk orgnye..sgt tenang…dia amik darah aku pun xrasa sakit..aku ni mmg la sgt penakut dgn jarum..huhuhu…sekali check up abis dkt rm100-200…[-.-"]

 pd 11/3/2011 adlh hari terakhir aku check up dgn doc sblm aku di induce pd 14/3 sbb kencing manis..haila time ni la plak dtg mcm2 penyakit…time ni aku dh rasa rengat2 kat bhgn bwh tu…ermmm camne ek nk explain..rasa mcm xselesa la..appoinmt aku dlm pukul 12 tghr..so tgk jam bru pukul 10pg..decide dgn hubby g sopping toiletteries bb kat Manjaku..dkt je dgn klinik O&G tuh…time ni aku rasa sgt la xlarat nk berjln…keluar je dr kedai tuh terus aku muntah kat tepi kete…keluar blik segala isi perut yg aku mkn kat kopitiam bangi..cesss…sgt membazir… lpas tu p la blik ke klinik…check BP dgn berat…BP ok..berat 65kg…lg ringan dr sblm aku preggy..padahal aku dh 9bln 9 hari preggy…ishk3…kemudian masuk bilik jmp doc…dkt pintu lg doc dh ckp…cara awak berjln ni mcm dh nk bersalin je…aku terkebil2…sgt cuak ok..terus doc suh baring…dia ckp xpyh scan lg pasal mggu lpas dh scan…dia ckp nk seluk…aku mmg dh tahu dia nk seluk sbb check up yg sblm ni dia ada bgtau…aku dh ready nk kne seluk…time dia masukkan tgn aku xrasa sakit..cuma kurg selesa..tp ble dia pusing sket tgn dia..warghhhh….warghhh…aku xjerit ok..tp aku mmmmm je la sambil pegang tgn doc..xmo dh kne seluk…sakit…slmt doc ni jenis tgn kecik…klu tgn besar..ermmm…xmo pk…

time kne seluk tu doc ckp..eh ni dh bukak 3cm ni…lg la aku bertmbh cuak..teringt 3hari sblm check up aku dok bergurau dgn hubby yg pintu aku mgkn dh bukak 2,3 cm hari jumaat nanti…rupa2nya betul…tp aku xrasa sakit apa pun… terus doc suh aku masuk wad dan amik epi…aku dgn hubby terpinga2..alamak dh la xbwk apa2…sehelai sepinggang je nih…tp aku lega gak pasal xpayah induce…org kata induce lg sakit..aku pun xtau…aku pun masuk la wad single bedded…hosp ni ada package utk org bersalin..leh tgk kat laman web dia…time ni aku suh hubby blik umah amik barg…sbb doc ckp anak 1st biasanya ambil masa sket nk keluar…aku pun dok la sorg2…kemudian ada la nurse masuk check BP dgn heart beat bb….nurse tny dh membuang ke blm?aku jwb blm…terus nurse tu keluar amik ubat…dia masuk ikut blkg..ni 1st time aku kne gini..agak malu jgk..hehehhe…xsmpi seminit terus aku g toilet…wah sgt best…hahahahha…lpas tu terus dia letak mesin tu ikat kat perut aku nk tgk heart beat bb..sgt la xselesa..time ni aku tgk dh pukul 1 tghr… aku pun lyn la tv..boring gler dok sorg2…aku xrasa sakit apa pun…cuma kurg selesa klu bb bergerak…

kul 2.30pm nurse masuk suh masuk Labour Room…wah time ni tersgt la cuak…nurse yg baik hati tp muka leh thn garg ni masuk dgn kerusi roda..aku ckp xper sy nk jln je nurse..nurse tu suh jgk naik…aku naik je la..karg xpasal2 mkn penampo..hahahha..xder la..nurse ni baik..siap borak2 lg…ske sgt kat dia…tp lupa lak nama dia…aku pun masuk la LR…besar dia sama je dgn bilik single tu…aku tgk xder apa2 barg pun…aku ingt aku nmpk la gunting ke apa ke segala benda yg tajam2 tuh..huh scary… nurse pun tny nk amik epidural tak…doc ada nih….nakkkkkkkkkkkkkk sesgt..hahahah…walaupun org kata xaci la bersalin guna epi…ada aku kesah??bkn pki duit ko pun…aku xmo trauma bersalin sbb aku nk preggy lagik..xkisah la klu pahala aku kurg pun…wahahahah…terus doc pakar anaestatic (tul ke ejaan aku?) masuk…dia suh aku duduk kat hujg katil sambil pegang bantal..kne bongkok sket…time ni hubby aku dh smpi..dia masuk bwk sekali dgn air selusuh dan kurma…dia terus pegang tgn aku pasal dia tahu aku mmg penakut yg amat time nk kne suntik..nak2 ni 1st time kne suntik ikut tulg blkg lak tuh…tp ajaibnye aku xrasa apa2 pun..wah doc ni sgt terer… kemudian aku pun baring…time ni dh pukul 3pm…dia pun masukkan ubat epi tuh…dgn air kat tgn aku..tp time cucuk kat tgn tu sakit sket…uhuk…aku pun dok menunggu la dgn hubby…time ni aku xblh nk berckp..cuma senyum2 je..pasal sgt2 rasa xselesa..walaupun ada epi tp bkn sepenuhnya…aku still rasa xselesa klu bb gerak..tp xsakit..nurse ckp klu aku xamik epi tu sure aku dh bernyanyi2 kat situ…lalalalala…(^_^)v 

tgk2 dh pukul 5pm…nurse dtg check bukaan..dh 5cm..wahhh…aku xrasa sakit pun…time dia seluk pun aku xrasa apa…sila la seluk lg…ngeh3…pukul 8pm doc dtg check..still 5cm dr ptg td..kecewa rasanya..lmbt lak nk bukak jln ni…doc tu ckp lg pintu rahim mcm senget ke kiri sket..eh camne bb nk kuar ni?huwaaa…lpas tu terus doc pecahkan air ketuban…aku xrasa apa2 pun..yela pinggang ke bwh kebas..so mmg xrasa la apa2 pun..yg aku nmpk nurse bwk mangkuk…lpas tu doc kata dia nk blik kejap pasal mertua dia ada kat umah..nanti dia dtg blik..huwaaa doc jgn tggl kan daku…slmt umah dia dkt je… time ni hubby xputus2 baca doa dgn letak air selusuh kat dahi aku..dia suh aku minum..tp aku xmo….dh la ada rasa mual2 lg…tp dpt la 5sudu kot aku minum…dia pun aku tgk dh makin cuak..dok berjln ke hulu ke hilir..pening pala aku..terus aku suh dia duduk…dia nk pegang tgn aku, aku xnak..entah la..rasa sgt2 xselesa time ni..dgn heart beat bb yg xmenentu..klu aku baring ke kiri heart beat dia jatuh..klu aku mengiring ke kanan bru heart beat dia ok…bb pun alah dgn ubat kat tgn aku tu…kesian dia… 

pukul 10pm aku dh rasa sgt2 xselesa..tp xrasa sakit…aku dh rasa mcm ada benda nk terkeluar…time ni bb bergerak sgt2 aktif..aku leh nmpk perut aku tu bergerak2..terus nurse seluk lg..dia ckp pintu rahim dh lurus dan dia ckp mmg dh bukak sepenuhnya..dia suh push sket2…dan dorg call doc..harap sgt jgn la bb kuar time doc xder…time ni la aku nmpk lebih kurg 4-5 org nurse dok keluarkan peralatan..wah byknye benda2 yg menakutkan…hahahha..nurse dh letak kaki aku kat tepi katil tuh…lpas tu dia suh pegang besi kat tepi..so aku pun push la sket2…hubby aku lak dok pegang tgn aku..aku ckp xpayah..aku nk pegang besi…terus dia kuarkan hp amik video… ble nmpk muka doc lega rasanya..terus doc suh push sekuat hati..time push tu dgr gak bunyi gunting…doc gunting bhgn bawah tu…tp xrasa pape..aku pun push la dgn lebih kurg 3x push dlm 1 nafas je dh keluar Adam Haikal bin Hafiezf Izzuddin tu pd pukul 10.24pm hari jumaat…wah terer gak aku push..nurse pun ckp aku bersalin senang…dia tny awak g kelas antenatal ke??xder maknanya..hehehe…

tgk bb keluar tali pusat terbelit kat leher..patut la heart beat dia xstabil..slmt xder pape…dan bb jerit sgt kuat smpi doc pun terkejut…doc pun bg bb kat aku..perasaan aku?entah la…aku cium bb..wah wangi…dlm hati aku ckp..ni ke anak aku?hhahahha… time doc nk jahit aku dh rasa cuak sbb dorg dh matikan epi tuh…doc tny sakit ke..aku jawap ada la rasa tajam2 sket..terus dia cucuk bius..wah tq doc..dia mmg la tahu aku ni penakut…tp lpas cucuk bius tu terus aku rasa nk muntah…mmg la aku alah dgn benda ni..doc masukkan ubat tahan muntah lak….tp aku tetap muntah..ermmm…lpas abis semua…nurse tny nk mkn ke tak pasal aku xmkn pape lgsg…aku pun kata ok…lpas mkn pun muntah lg..alahai nasib2…time kat LR abg kyoi, kak ju dgn osman masuk tgk aku…tq2.. kemudian pukul 12am dorg hantar aku masuk bilik…dan kemudian in laws aku pun smpi…slmt mggu tu skola dh cuti..mak mertua la yg jaga bb dan aku…tq sgt2…xder apa2 yg blh di balas…dan ble berpantg pulak sgt la membosankan..huwaaaa…nanti la citer kat entry yg lain…huhuhu…dan kos semua termasuk epi tu rm2800++ utk 3 hari 2 mlm…aku keluar pg ahad…ok la tu kan… terima kasih xterhingga kpd doc fatimah and team..good job.. 

sedikit tips sblm bersalin.. 
1) 2mggu sblm jangkaan bersalin sila la pack barg2 keperluan..klu blh letak siap2 dlm kete…just in case..jgn jd cam aku…kesian hubby kne blik seremban 2 amik barg…pastu patah blik…huhuhuh… 
2) dptkan mana2 bidan dan beli barg2 utk berpantg…klu normal hari pertama blik umah je dh blh urut… 
3) minta maaf dgn semua org..nak2 hubby dan parents…especially emak.. 
4) jgn ngengada nk jln jauh2..karg terberanak saper susah? 
5) pilih doc dan hosp..pastikan brape kosnye..jgn nk nyusahkan org lain..ini blh di riki masa awal2 pregnant…klu dh tahu brape kos, sila la menabung…klu rasa nk bersalin kat swasta nasihat aku kne ada paling kurg 10k..sbb takot terpaksa c-zer…apa2 kemungkinan blh berlaku..nk free g gov je…ada hosp gov yg ok..tp layanan mgkn berbeza…yelah kat hosp gov ramai patientnye..bersabarlah… 
6) hubby kne tahu peranan semasa isteri nk bertarung nyawa…blh la tny2 org or tny pakcik gugel pun blh.. 7) barg2 bb kne basuh awal2 dan beli sebln awal…slmt aku sempat basuh 2 hari sblm bersalin…dan sempat beli toiletteries sblm masuk LR..mmg la last minute…hehehhe…

POST NI DAH LAMA AKU TAIP TAPI CARI2 DALAM BLOG NI XDE PULAK...LEPAS NI AKU NAK BUAT ENTRY PASAL BABY ADAM HARITH BIN HAFIEZF IZZUDDIN PULAK...TUNGGU...

4 comments:

  1. Salam kenal... congrates on ur newborn :) actually i pun baru bersalin bln mac lps, tapi anak keompek laa.. hihi... suka baca citer org bersalin sbb pengalaman bersalin ni very magical kan... ohh.. if u hv time, feel free to visit my blog at www.mamamia-dila.blogspot.com ya.. tq ;)

    ReplyDelete
  2. eemm bestnyeer jadi ibu kan.. pengalamn bersalin yang sanagt sronokk... abadikan pengalamn ini.. sejak mengandung ,, mennyusukan anak,, malaikat mendoakan ibu tersebut,, dijauhkan dr api neraka dan di beri pahala yg beerlipat ganda,,,>> ustazah badrul asiyahhttps://www.facebook.com/mybeautifulamal

    ReplyDelete
  3. Salam...pengalaman menjd ibu sgt2 indah...no words can describe it...cuma masih ada kwn2 yg blm dikurniakan chy mata lg...doakan mereka juga berpeluang menjd ibu...sy blm ada masa lg nk tulis ttg baby adam harith pula...dh 5bln pun...nanti la

    ReplyDelete
  4. Nice information, valuable and excellent design, as share good stuff with good ideas and concepts, lots of great information and inspiration, both of which I need, Very good points you wrote here..Great stuff...I think you've made some truly interesting points.Keep up the good work.
    skip bin hire ipswich
    cheap skip bins ipswich

    ReplyDelete